După o săptămână de proteste, fermierii și transportatorii sunt încă în stradă. Protestatarii spun că soluțiile aprobate după negocieri sunt insuficiente iar guvernanții ridică din umeri și nu știu ce să le mai promită oamenilor.

Haosul a continuat pe șosele, dar și în vămi. La Siret, transportatorii din Ucraina au început și ei să protesteze, nemulțumiți că sunt blocați de șoferii români. De altfel, unul dintre motivele invocate de primarul general Nicușor Dan, ca să nu aprobe protestul în București, este că Piața Victoriei ar fi blocată cu peste 15 mii de mașini

grele.

„Fermieri și transportatorii rămân împreună”, spun protestatarii.

Ministrul Agriculturii, după negocierile cu protestatarii: „Eu nu înțeleg ce trebuie să mai dăm” 

Este o nouă zi în care traficul în Vama Siret este blocat de protestatari. Zeci de tractoare, utilaje agricole și camioane au ocupat trei din cele patru benzi de pe DN2, astfel încât accesul camioanelor către și dinspre Ucraina să fie oprit.

„Când tragi linie, undeva la 70% pleacă pe taxe și impozite, 30% rămân în firmă. Din aia 30% trebuie să întreții camionul, să plătești șoferi și să-ți mai rămână și ție ceva”, se plâng transportatorii.

Nemulțumiți că nu pot duce mărfurile la destinație, transportatorii din Ucraina au început și ei să protesteze. Șoferii și-au ales doi reprezentanți, ca să discute cu protestatarii, însă nu au avut sorții de izbândă.

Mai mulți protestatari s-au strâns și la Vama Oancea, din județul Galați. Unii dintre ei au rămas fără plăcuțe de înmatriculare și au fost amendați, nu pentru că protestau, ci pentru că nu aveau RCA pentru utilaje: „Aveți dreptul și protestați, doar că să protestați aveți dreptul să fiți legal. Nu au fost băgate peste noapte, legile sunt dintotdeauna.”

Protestele au continuat în mai multe județe din țară.

În Carei, sute de utilaje au mărșăluit pe străzi și au dat traficul peste cap. Protestul agricultorilor împotriva Guvernului a atins luni și primăria Nădlac. Câteva zeci de utilaje, care se îndreptau spre punctul de trecere a frontierei de la Nădlac pentru a protesta, au făcut o oprire și la primăria Nădlac. Aici, în parcarea din fața instituției, au deversat câteva cupe de pământ.

Punctul fierbinte al protestelor rămâne la Afumați, unde sute de utilaje și camioane au blocat o bandă de mers.

Chiar dacă fermierii au ajuns la un numitor comun cu ministrul Agriculturii, protestatarii au rămas solidari cu transportatorii. Oamenii sunt nemulțumiți că numai o parte dintre revendicările lor au fost aprobate, în timp ce restul promisiunilor au rămas în aer.

Citește și: Câmpurile din România se transformă în deșert. Semnele dezastrului sunt mai evidente ca niciodată

„La ministerul Agriculturii s-a semnat un protocol sâmbătă în care ministrul Agriculturii și-a asumat acele ordonanțe de urgență, care pot fi date în săptămâna aceasta, iar celelalte au rămas

în lucru, o parte mare dintre dânsele”, spune un reprezentant al protestatarilor.

De cealaltă parte, voci din rândurile protestatarilor spun că delegațiile trimise la negocieri nu îi reprezintă și nu vor încheia protestul.

„Am avut dialog, am încheiat procese verbale, ne-am asumat anumite ordonanțe pe care săptămâna aceasta le vom da în Guvern, avem toate sumele necesare. Dacă vreți să vă spun, în România sunt peste un milion de fermieri. Dacă domnul ministru Barbu trebuie să stea cu un milion, cu fiecare în parte, dacă dumneavoastră considerați lucrul acesta, eu nu înțeleg ce trebuie să mai dăm”, a declarat Florin Barbu, ministrul Agriculturii.

În același timp, transportatori acuză că nu au primit nicio soluție din partea Ministerului Finanțelor și ASF, însă premierul Marcel Ciolacu susține că 99% dintre revendicări sunt ca rezolvate.

„Domnul ministru vorbește mult și face puțin, credeți-mă. A apărut în presă că 80-90% din problemele agricultorilor sunt rezolvate, nu știu unde a văzut până acum domnul Ciolacu. Nu știu unde a trăit, în ce țară a trăit, el nu știa problemele poporului, nu știa probleme transportatorilor, problemele fermierilor și probleme oamenilor”, mai spun protestatarii.

Fermierii și transportatorii se reorganizează pe grupurile de pe rețelele de socializare și pregătesc noi manifestații. În paralel vor purta și noi discuții cu guvernanții.