Metodele hackerilor numiți adesea și „tâlharii fără chip” au devenit atât de diverse încât tot mai multe persoane sunt păcălite. La Arad aproape o sută de oameni au pierdut zeci de mii de euro după ce au fost sunați în numele Poliției Române sau Băncii Naționale. Culmea este că aceste denumiri apăreau pe ecranul telefoanelor.

O femeie a fost anunțată inițial că în numele ei a fost făcut un credit online.

Binevoitoare, vocea de la telefon a anunțat-o că cineva i-a furat identitatea și trebuie să își protejeze banii: „Am fost sunat de o persoană de sex masculin care s-a reprezentat a fi de la poliție și pe telefon, acolo, mie îmi apărea că e.” Indivizii nu i-au cerut nicio secundă banii în mod direct. Au construit o poveste în care totul ținea de siguranță femeii: „I-am povestit și a zis că o să fiu sunată de altcineva ca să rezolvăm problema cu creditul.
Am fost sunată tot de o persoană de sex masculin care s-a reprezentat a fi de la Banca Națională. Pe telefon apărea tot Banca Națională.”
Femeia a fost convinsă să-și scoată banii din cont. Vorbim de 17 mii de lei care urmau să fie depuși într-un alt cont, protejat cu ajutorul unui cod QR.

„Cele mai expuse categorii de persoane care cad prag prada acestor infracțiuni sunt cele vârstnice.

Ultimul caz înregistrat vizează o victimă de 90 de ani” , spune Alina Giurgiu, Serviciul de Investigații Criminale, IPJ Arad.

O altă victimă a pierdut 90 de mii de lei. Fără să își dea seama oamenii alimentau un portofel electronic printr-un bancomat de criptomonede, iar de aici sumele erau transferate dintr-un cont în altul prin zeci de țări. Polițiștilor le e foarte greu să dea de urma hackerilor, care ar fi adunat doar de la victimele din Arad aproape jumătate de milion de lei.

„Chiar și eu am primit săptămâna trecută un telefon la două noaptea, din Sri Lanka normal că nu am apăsat”, „Dacă am un email dubios pe care îl primesc probabil nu-l deschid sau link-uri care sunt dubioase, tot așa, nu le deschid”, spun localnicii.

Este important de știut că instituțiile publice și băncile nu comunică prin telefon și mail detalii importante legate de bani și parole.

Nicio sumă nu trebuie transferată s-au depusă într-un cont după un simplu apel telefonic, iar dacă vrem să raportăm o fraudă bancară trebuie să folosim numărul oficial de pe card sau cel de pe site-ul băncii, dar după ce ne asigurăm că e vorba de pagina legitimă, nu o copie.