O cameră de supraveghere a surprins momentul tragediei din Veneția, când un autocar plin cu turiști a căzut în gol de pe un pod, apoi a fost cuprins de flăcări. Autoritățile vorbesc până acum despre 21 de morți și peste 20 de răniți, dar bilanțul tragic ar putea crește. Cu doar câteva clipe înainte de aceste imagini înfiorătoare, o cameră de supraveghere surprinde întreaga tragedie. La ora 19:38, autocarul trece peste un pod deasupra liniei de cale ferată ce leagă localitățile Mestre și Marghera din provincia Veneția.

Se vede cum, din senin, autovehiculul plin de turiști iese de pe banda de circulație, sparge bara de protecție de pe margine și plonjează în gol aproximativ 30 de metri.

Citește și: Un bătrân de 60 de ani, zdrobit de TIR pe zebră! Scenele cumplie au fost filmate în Buftea

În timpul căderii, autocarul rupe liniile de electricitate, se prăbușește peste linia de tren și explodează.

În urma impactului devastator, autocarul se aprinde ca o torță și devine o capcană mortală pentru turiștii prinși înăuntru. Martorii care asistă îngroziți la întreaga scenă așteaptă cu disperare salvatorii. Planul roșu este activat și sute de pompieri vin la fața locului, însă pentru 21 de persoane, printre care doi copii, este deja târziu. Trupurile lor au fost găsite carbonizate. La o zi de la tragedie, autoritățile italiene au reușit să identifice toate cele 21 de victime ale accidentului de la Mestre, printre care se numără și patru români.

Lista celor salvați a ajuns printr-un miracol la 20 de persoane, asta și pentru că unii martori nu au pierdut nicio clipă și și-au riscat propriile vieți pentru a scoate din flăcări cât mai multe suflete te persoane. Mulți dintre răniți se află acum în stare critică la spital. Presa italiană scrie că cinci dintre decedați ar fi ucrainieni. Cauza accidentului nu se cunoaște încă. Una dintre variante este aceea că șoferului i s-a făcut rău sau a suferit un infarct.

Bărbatul a murit și el în accident. Parchetul din Veneția a deschis o anchetă cu privire la teribilul accident de autobuz de la Mestre.

Ce factori ar fi putut duce la tragedia din Veneția: „Nu pot fi decât trei variante” 

Titi Aur, expert în conducere defensivă, se află în Veneția și a fost la locul tragediei. A intrat în legătură telefonică directă la NEWSTIME.

Radu Andrei Tudor: Spuneți-mi cum credeți că a fost posibilă o asemenea tragedie. Ce factori ar fi putut duce la producerea acestui accident?

Titi Aur: Da, într-adevăr, am fost acolo. Eram întâmplător la Veneția, am fost și la locul accidentului. Teoretic, nu pot fi decât trei variante, altă variantă nu există, decât una din cele trei situații.

Unu, defecțiune tehnică, foarte puțin probabil. A doua, i s-a făcut rău șoferului și pur și simplu n-a mai știut ce face, s-a dus în dreapta și a trecut peste acel parapet, care nu era un parapet d-ăla care să te să țină mașina. Era o balustradă pietonală și o mică bordură, deci nu era un parapet la de autostradă care să țină un la un eventual accident sau a treia variantă, sinucidere. Prima și a treia variantă eu zic că sunt excluse, eu cred că rămâne cel mai probabil o problemă medicală a șoferului și acum putem să tragem și noi o concluzie. Noi, cei din România, cât de importantă este să zic starea de sănătate a celui care conduce. Practic avem această problemă dintotdeauna în România, cât de corect ne facem treaba, în ultima perioadă a fost din ce în ce mai bine, cel puțin din ce am observat eu, dar totuși mai există sau mai sunt în continuare fișe medicale completate doar ca să fie completate și, uite, asistăm la o tragedie imensă, enormă. Marea problemă a acestui accident a fost, în afară de faptul că autobuzul a trecut de acel parapet, a căzut practic de la o înălțime relativ mare, undeva peste 10 metri sigur, dar a căzut pe plafon și o mașină, în general, dar în mod special un vehicul destinat transportului în comun nu este gândit să aibă rezistență atunci când plonjează pe plafon. Este gândit să protejeze pe cei din mașină în caz de impact frontal, în cazul în care este lovit din spate, din lateral. Măsurile de siguranță de securitate sunt și acele norme, sunt din ce în ce mai bine gândite și mai stricte aceste norme și mașinile, vehiculele sunt din ce în ce mai rezistente, doar că nu s-a gândit nimeni și nu a construit nimeni autobuze care să plonjeze pe spate. Mai mult de atât a luat și foc, practic a fost ce se putea mai rău aș rău în acele condiții.

Radu Andrei Tudor: Aș vrea să vă întreb pentru că ați ajuns în zonă. E o zonă care poate pune dificultăți șoferilor?

Titi Aur: Nu, nu. Dimpotrivă, este un pasaj banal peste practic altă stradă, nici nu știu exact ce. În orice caz, în vecinătatea căii ferate este ieșirea clasică din Veneția. Toți cei care au fost și au vizitat Veneția au trecut prin acel loc. Este atunci când ajungi, când vii din partea peninsulară, când vii din Veneția turistică și ajungi pe continent să spunem. E un loc banal, un pasaj. În principiu nu pune nicio problemă și nici măcar nu este o pasarelă modelul italian sau modelul să zic de pe Coasta de Azur, când vezi acele pasarele, acele pasaje foarte înalte. Nu, este un pasaj banal, dar ghinionul a făcut să i se facă rău, dacă acesta a fost motivul. Probabil că acesta, dar să zicem dacă acesta a fost motivul, exact în unul din punctele cele mai înalte ale acestui pasaj. Nu este foarte înalt, dar este înalt când cazi pe spate cu autobuzul.

Radu Andrei Tudor: În treizeci de secunde ne puteți lămuri cu un lucru foarte important. În astfel de cazuri, șoferii mijloacelor de transport în comun sau cei care au în grijă mai mulți pasageri beneficiază de un instructaj diferit?

Titi Aur: În Italia cu siguranță, da, o dată la șase luni. În România, deloc. În România, din păcate, nu beneficiază nici măcar de o școală de șoferi adevărată. Din acest punct de vedere, școlile de șoferi de la noi te învață să pleci de pe loc, să semnalizezi și dacă ai oprit și roata la stop deja ești bun de șofer, iar când vorbim de șoferi profesioniști, acele atestate profesionale obligatorii o dată la cinci ani sunt făcute doar ca să treci un test și să știi să îți completezi după aia de parcurs, să știi cum e cu orele de deplasare, nici într-un caz partea de conducere defensivă, de anticipare, de prevenire și nici într-un caz acea parte psihologică, ca cel de la volan să fie conștient cât de important este să își mențină starea de sănătate, să își verifice starea de sănătate. Practic, partea de prevenție în România nu există în nicio formulă și Ministerul Transporturilor nu acceptă ideea că în România avem nevoie de astfel de pregătire.