După ce românii și-au umplut coșurile de Black Friday și au cumpărat în neștire, acum a început operațiunea „marea returnare”. Ademeniți de ofertele imbatabile, oamenii au cumpărat compulsiv, iar acum au început să returneze produsele pe bandă rulantă. Din această cauză unii comercianți se gândesc acum la măsuri care să preîntâmpine pe viitor astfel de situații.

„Am și returnat da, o comandă din cele multe pe care le-am făcut.

Undeva la cinci sute de lei ce am returnat”, spune un client. Acest caz nu este singular. Unul dintre cele mai mari magazine de fashion din România s-a trezit cu peste 150 de mii de retururi după Black Friday, adică 30% din comenzi.

Mulți români aleg să renunțe la produsele pe care le-au cumpărat doar pentru că erau la reducere

După ce mulți și-au consumat bugetul pe reduceri, oamenii și-au dat seama că nu tot ce au cumpărat la ofertă li se potrivește, ori au rămas cu soldul pe zero, așa că acum trimit coletele înapoi. În topul produselor returnate se numără hainele, încălțămintea și electronicele.

„Între produsele care sunt cele mai returnate sunt produsele de dimensiune mică, telefoane, televizoare, electrocasnice mici”, spune Daniel Apostol, directorul unui magazin.

În spatele volumului mare de retururi stă și o altă explicație. Oamenii cumpără adesea din impuls, fără să se gândească dacă au într-adevăr nevoie de acele produse, spun specialiștii.

„Shopping-ul compulsiv este din păcate generat de prețul mai scăzut și nu de valoarea sau utilitatea produsului cumpărat și nu ne dăm seama, nu ne gândim nici măcar cât de mulți oameni punem la muncă, la curieri sau pe drumuri pentru lipsa corectă a noastră de decizie”,

explică sociologul Alexandru Pleșea.

O recunosc și clienții: „Mai cu seamă când sunt reducerile astea, toată lumea zice hai să cumpărăm, indiferent că ne trebuie, nu ne trebuie, oare o fi mărimea potrivită, adică e goana asta.”

Cei care exagerează cu comenzile returnate ar putea fi sancționați, spun comercianții. Plata ramburs ar putea fi interzisă, dar sunt și alte măsuri.

„În momentul în care clientul alege plata la livrare, în momentul în care curierul predă comanda ta, se va adăuga o taxă de 5-10 lei în plus la suma totală a comenzii, valabil strict pentru plata ramburs în momentul în care îți vine coletul acasă”, spune Dragoș Săpunăroaia, reprezentantul unui magazin.

În acest an aproape trei milioane de produse au fost comandate de Black Friday iar cel mai mare retailer online de la noi din țară a avut vânzări de peste 730 de milioane de lei, un

record față de anii precedenți.