Plafonarea prețurilor la alimente nu funcționează, este semnalul de alarmă tras de economiști. Nu doar că ieftinirile nu se resimt în buzunarele oamenilor, ba mai mult, mâncarea continuă să se scumpească, arată și datele Institutului Național de Statistică. Guvernul nu poate controla prețurile, astfel că avem în continuare a doua cea mai mare inflație din Europa. „Nu văd nicio ieftinire la făină, mălai. Eu n-am văzut”, a declarat un român.
„Impunerea unor astfel de plafoane nu funcționează tot timpul pentru că atunci când discuți cu un retailer poate să se angajeze să mențină sau să reducă prețul pe o anumită gamă de produse, dar poate
Economiștii avertizau că antreprenorii vor găsi soluții de a ocoli plafonare adaosului comercial. „ Singurul lucru care contează este, de fapt, prețul impus de piață. Nu contează ideile sau visele politicienilor în ceea ce privește prețul la care ar trebui să fie vândut un produs”,
România, pe locul doi ca țara cu cea mai mare inflație din Europa
Că Guvernul nu poate ține prețurile sub control se vede în buzunarele clienților, care sunt din ce în ce mai goale.
„Anumiți producători au diminuat cantitatea și au păstrat prețul. Există procesul invers. Am observat la unii producători care au majorat cantitatea cu 0,5 grame la mălai, vă dau exemplu, ca să nu intre sub plafonare”, a declarat Feliciu Paraschiv, retailer.
Chiar dacă inflația a scăzut în octombrie de la 8,70% la 8,7%, țara noastră are în continuare a doua cea mai mare inflație din Europa, după Ungaria, iar prețul alimentelor continuă să crească. Cu toate că inflația este în scădere, mâncarea s-a scumpit în medie cu nouă procente, arată statisticile, iar o parte dintre produsele care au înregistrat scumpiri se află, culmea, pe lista alimentelor de bază cu adaos comercial plafonat stabilită de Guvern. De pildă, prețul cartofilor s-a majorat cu 12% față de aceeași perioadă a anului trecut. Carnea este mai scumpă cu 11%, iar zahărul și laptele au înregistrat creșteri de peste 8%. Și produsele de igienă s-au scumpit. Cea mai mare creștere au înregistrat-o detergenții, cu aproape 24%.